29 nov ‘Van bureau naar werkvloer: week 3 van de meewerkmaand’
Van bureau naar werkvloer: een kijkje in de wereld van onze uitzendkrachten
Bij 4 Minutes is november meewerkmaand: elke week gaan collega’s op pad naar verschillende klanten om daar mee te werken en het werk vanuit een ander perspectief te beleven. Van het sorteren van afval tot aan het maken van belegde broodjes – we ervaren zelf wat erbij komt kijken, leren nieuwe vaardigheden én ontdekken hoe we onze kandidaten nog beter kunnen begeleiden. Deze keer delen we de ervaringen van collega’s Laura, Cindy & Anne.
Laura & Cindy bij Qizini: niet je standaard broodje beleggen
Laura en Cindy stonden om 07:00 uur paraat bij Qizini, een klant die bekendstaat om o.a. zijn belegde sandwiches en wraps. Meteen na aankomst werden ze uit elkaar gehaald en aan verschillende lijnen gezet om écht te ervaren hoe het is als uitzendkracht. Bij lijn 3 ging Laura aan de slag met het maken van belegde broodjes. Van 20 gram sla nauwkeurig op elk broodje leggen tot het toevoegen van plakjes tomaat en komkommer: het tempo lag hoog en het werk bleek fysiek zwaarder dan gedacht: “Wat me opviel was de gezellige sfeer aan de lijn. Iedereen was behulpzaam, en er hing een gemoedelijke sfeer.”
Cindy werkte mee aan de bekende sandwiches in driehoekverpakking. Het smeren van saus en het zorgvuldig beleggen met groenten, vleeswaren en kaas vereiste flink wat snelheid en handigheid. “Het klinkt simpel, maar het werk is echt niet in één dag onder de knie te krijgen. Ik heb nu nog meer respect voor onze uitzendkrachten én de vaste medewerkers van Qizini,” aldus Cindy.
Beide collega’s kwamen tot dezelfde conclusie: het werk mag er makkelijk uitzien, maar vraagt een flinke dosis doorzettingsvermogen, handigheid en focus. Deze ervaring helpt hen beter te begrijpen wat het werk inhoudt, zodat ze de perfecte match kunnen maken tussen kandidaten en klanten.
Anne bij Twente Milieu: een dag op het afvalbrengpunt
Anne liep een dag mee bij Twente Milieu op het afvalbrengpunt Enschede Zuid. Hij had een mooie dag uitgekozen, want dit was de eerste dag van dit jaar dat er sneeuw was gevallen. De dag begon met een kopje koffie en uitleg over de werkzaamheden.
Op het Milieupark is het de taak van de medewerker om het technische proces in de gaten te houden en storingen bij de weegbrug of slagbomen te verhelpen. Deze medewerker is ook het eerste aanspreekpunt voor de mensen die langskomen. Het viel Anne op dat het contact erg vriendelijk en informeel was: “Het was opvallend hoe belangrijk het is om direct bij de ingang van het park een goede sfeer te creëren. De medewerkers zorgen ervoor dat bezoekers zich welkom voelen, wat de hele ervaring positief beïnvloedt,” vertelt Anne.
Verder zijn de werkzaamheden op het park gericht op het netjes houden van de omgeving en het goed scheiden van het afval. Dit bleek lastiger dan Anne had verwacht. “Het herkennen van de verschillende soorten afval in één oogopslag viel me erg tegen. Waar de vaste medewerkers binnen één seconde wisten waar iets gebracht moest worden, was ik constant aan het zoeken en hulp aan het vragen.” Wellicht een gevalletje ‘ervaring komt met de jaren’ 😊
Anne sluit af met de volgende woorden: “Ik ben onder de indruk van de medewerkers op het park, ze werken er met zoveel plezier en passie, dat was aanstekelijk. Door een dag zelf te ervaren hoe het is om hier te werken, heb ik echt meer waardering voor het werk en de medewerkers gekregen. De volgende keer als ik naar de stort ga neem ik zeker een pak gevulde koeken voor ze mee!” 😋
Week 3 van de meewerkmaand zit erop!
Hoe verder de meewerkmaand vordert, hoe meer respect we krijgen voor onze uitzendkrachten. We leren meer over wat hun dagelijkse werk, uitdagingen, succesmomenten en de gang van zaken. We hebben nog één week te gaan.
Benieuwd naar de ervaringen van onze collega’s uit week 4? Die komt volgende week online! 📖✨